Workshop tool: De 'Check-in'

banner.jpg
 

Je schakelt de hele dag tussen al je taken en verantwoordelijkheden. Het begint al op het moment van wakker worden met de verantwoordelijkheid om jezelf klaar te stomen voor de dag. Dit gaat snel over in je verantwoordelijkheden als ouder, ervoor zorgen dat je kinderen wakker worden, gevoed zijn en op tijd naar school gaan. Dan naar het werk, je verantwoordelijkheid als verkeersdeelnemer. Op het werk neem je weer andere rollen op je met bijbehorende verantwoordleijkheden; je rol als professional, collega, leidinggevende, etc…

“Oja, om 10 uur is mij gevraagd om aan die workshop deel te nemen”’ .... en dan heb je er al een dag opzitten.

Met alles ‘whats going on’, zit je opeens in de rol van deelnemer aan een workshop, en wordt er wederom wat van je verwacht.

Schakelen gebeurt de hele dag door. Dat realiseren wij ons als workshop ontwerpers, en daarom faciliteren we deze omschakeling. Dit moment noemen we de check-in (onderdeel van ‘Het Jam sessie model’ ).

De Jam check-in houdt in dat iedere deelnemer een A5 kaartje krijgt en een stift. Er wordt aan alle deelnemers een persoonlijke vraag gesteld met het verzoek deze te beantwoorden middels een zelfgemaakte tekening.

In eerste instantie weerstand! “Ik kan niet tekenen!”. Die pareren we natuurlijk en snel genoeg is iedereen in stilte bezig met zijn/haar tekening. Met vaak lichte gêne wordt de tekening gedeeld met de groep. Maar het verhaal wat ze erbij vertellen is altijd subliem.

Een schijnbaar simpele oefening, maar de impact is enorm.

Hier de 5 grote winstpunten die je boekt met deze oefening om je workshop een positieve start te geven:

 
 
foto1.jpg
 
 
 

1 ) Tekenen doe je niet elke dag. Die eerste uitdaging haalt je uit de dagelijkse routine en creëert een mindset voor creatief zijn en co-creeren.

2 ) Deelnemers wordt een moment gegund om ‘aan te komen’. De tijd nemen om hun dagelijkse beslommeringen even te parkeren en voor 100% aanwezig te zijn bij de workshop.

3 ) Omdat iedereen iets moet doen wat ze over het algemeen niet goed beheersen en dat ook nog eens moeten delen, is iedereen genoodzaakt zich op een bepaalde manier kwetsbaar op te stellen. Door dit goed te begeleiden creëer je een sfeer van gelijkheid en veiligheid. Twee factoren die het succes van de workshop enorm vergroten.

 
 
 
foto2.jpg
 
 

4 ) We streven er naar vragen te stellen die gaan over de mens achter de rol die ze in het bedrijf vervullen. Dus “wat houd je nu bezig?”, “hoe was je ochtend?”, “wat is jouw persoonlijke kernwaarde?”.
Bovendien het feit dat ze hun antwoord moeten tekenen, dwingt de deelnemers om een ander deel van de hersenen aan te spreken om tot een antwoord te komen. De verhalen zijn daardoor zeer persoonlijk en collega’s leren elkaar op een andere manier kennen.

5 ) “mijn naam is Henk, controller bij ...., vrouw en 2 kinderen”. “Mijn naam is Floor, hoofd HR, getrouwd, 1 dochter”. Dat natuurlijke kopieer gedrag is met deze oefening verleden tijd. Alle antwoorden zijn uniek. En dat is verfrissend.

Oja, en toch een 6de winst. Het is ook gewoon leuk!


Wij zijn overtuigd dat we het beste uit deelnemers halen als we contact kunnen maken met de mens achter de functie. Uiteindelijk is dat ook het enige waar het echt om draait. Elkaar ontmoeten van mens tot mens en samen mooie dingen doen.


Met visuele groet,

Jeroen